Beeld: ©RDDI

En dóór!

Altijd fijn, als wensen, ideeën, plannen en initiatieven leiden tot mooie resultaten. Zoals de Strategische Opleidingsplannen, waarmee veelbelovende pilots worden gedaan. Het zoekprotocol dat het project Woo-Doeth actualiseert, waardoor voor de afhandelaars van Woo-verzoeken de autorisaties sneller kunnen worden geregeld én gemonitord voor veiliger zoeken. En het DUTO-raamwerk dat nu compleet en beschikbaar is. Ondertussen worden voor steeds meer Woo-informatiecategorieën werkdefinities vastgesteld en hulpmiddelen ontwikkeld – nog maar een paar te gaan.

Voorzichtige succesverhalen dus, in deze nieuwsbrief. Want dat mag ook wel eens. Maar ook nog veel werk aan de winkel voor een informatiehuishouding op orde. Het Leerhuis Informatiehuishouding heeft bijvoorbeeld 2 vacatures. Ook daarover hieronder meer.

Nieuw project: Strategische Opleidingsplannen

Voldoende en goed opgeleide professionals voor het inrichten en uitvoeren van informatiebeheer zijn cruciaal voor een informatiehuishouding op orde. Maar uit de volwassenheidsmeting in 2022 bleek dat minder dan de helft van de rijksoverheidsorganisaties de (bij)scholing op orde heeft. Daarom is in Q4 2023 het RDDI-project Strategische Opleidingsplannen gestart om dat structureel aan te pakken. Bij Rijkswaterstaat, VWS, DUO, het KNMI en het COA lopen inmiddels pilots.

Projectleider Sebo Boerma vertelt meer >

Beeld: ©RDDI

Geactualiseerd zoekprotocol voor sneller én veiliger zoeken

Een heikel punt bij de afhandeling van Woo-verzoeken is dat het soms tot 6 weken duurt voordat de zoeker de juiste rechten heeft om bij de benodigde informatie te komen. Tegen die tijd is de wettelijk verplichte afhandelingstermijn al verstreken. Het verstrekken van die rechten moet dus sneller, liefst binnen 2 dagen. Het RDDI-project Woo-Doeth (Doorontwikkeling Om Elkaar Te Helpen) is bezig het zoekprotocol te actualiseren met kaderstellend autorisatiebeleid, waardoor het zoeken niet alleen sneller wordt, maar ook veiliger.

Projectleider Bas Zadelaar vertelt hoe >

beeld van persoon die op de laptop werkt

ZO doen zij het: de Woo-knop van SPOON

Wie een Woo-verzoek wil doen, kan rechtstreeks aankloppen bij de overheid. Op Rijksoverheid.nl is net alle informatie daarover geactualiseerd en overzichtelijker gemaakt om dat zo eenvoudig en efficiënt mogelijk te maken – ook voor de afhandelaars van de verzoeken. Maar Woo-verzoekers kunnen ook terecht op het platform de Woo-knop van Expertisecentrum SPOON. Hier worden ze stap voor stap begeleid bij het opstellen van hun verzoek, inclusief verwijzing naar een uitgebreide kennisbank.

Tim Staal en Liset Hamming van SPOON vertelden erover tijdens de Demo Donderdag op schrikkeldag. Pepijn van Houdt schreef een verslag >

Beeld: ©RDDI

10 tips om het aantal Woo-verzoeken te verminderen

Tim Vos-Goedhart van de Open State Foundation en Tim Staal van Expertisecentrum SPOON hebben op iBestuur.nl op een rij gezet wat overheden allemaal kunnen doen om het aantal Woo-verzoeken behapbaar te houden.

Hun 10 tips (of eigenlijk 11) >

Woo Journalistiek

Vastgestelde werkdefinities en hulpmiddelen Woo-informatiecategorieën

Vorige week heeft de Stuurgroep PLOOI de werkdefinities vastgesteld van 4 informatiecategorieën: jaarplannen en jaarverslagen, bij vertegenwoordigende organen ingekomen stukken, adviezen en ontwerpen van wet- en regelgeving met adviesaanvraag. Voor 3 van deze categorieën zijn ook hulpmiddelen beschikbaar.

Lees meer op Open-Overheid.nl >

Afbeelding van een toetsenbord met een toets van een vinkje

Actieve openbaarmaking: wat moet je weten?

Als overheidsorganisaties zijn we volgens de Woo verplicht om informatie zoveel mogelijk actief openbaar te (gaan) maken. Dat geldt in elk geval voor de informatie in de 17 vastgestelde informatiecategorieën, waaronder wetten, vergaderstukken en adviezen. Die verplichting wordt de komende jaren gefaseerd, per categorie, ingevoerd. Aan de voorbereidingen daarvoor wordt hard gewerkt; hier lees je de laatste stand van zaken.

Welke documenten moeten eigenlijk openbaar gemaakt worden? Door wie? En betekent dat ook iets voor jouw dagelijkse manier van werken?

Op Open-Overheid.nl vind je de belangrijkste informatie in een notendop, inclusief veel gestelde vragen >

Beeld: ©RDDI

Nieuwe module handreiking Archiveren in de informatieketen

Informatie blijft niet altijd binnen één organisatie. Organisaties die samenwerken in ketens wisselen informatie met elkaar uit of creëren samen nieuwe informatie. De handreiking Archiveren in de informatieketen biedt handvatten om keteninformatie duurzaam toegankelijk te maken en te behouden. Afgelopen dinsdag werd een nieuwe module gelanceerd: Verantwoordelijkheid in informatieketens. Over het zorgdragerschap: wie is bestuurlijk verantwoordelijk voor de informatie? En het ketenkompas, waarmee je bepaalt voor welke informatieobjecten jouw organisatie zorgdrager is.

Lees meer op de site van het Nationaal Archief >

Beeld: ©Rijksoverheid

Terugblik KIA Thema10daagse

Van 18 t/m 29 maart kon je je helemaal onderdompelen in het thema e-depot tijdens de Thema10daagse 2024 van het Kennisnetwerk Informatie en Archief (KIA). Jaap Haenen, programmamanager Metadata IHH CIO Rijk/RDDI, sprak samen met Remke Verdegem van het Nationaal Archief tijdens de aftrap. Hun presentaties vind je hier. Ook het Leerhuis was volop vertegenwoordigd tijdens de Thema10daagse. Allereerst met de live podcast cq webinar Het e-depot van morgen? De podcast komt binnenkort online beschikbaar. Dan was er Ontmoet en Leer!, hét evenement voor nieuwe i-professionals van KIA en het Leerhuis. Lees hier het verslag en de presentaties. En Layla Hassan sprak tijden de KIA Thema10daagse namens VHIC en het Leerhuis over de impact van nieuwe wetgeving op organisaties tijdens het webinar Strategische vragen achter informatiewetten. De presentatie en samenvatting vind je hier.

Hier vind je alle verslagen van de bijeenkomsten tijdens de KIA Thema10daagse >

Beeld: ©KIA

Kom werken bij het Leerhuis!

Het Leerhuis Informatiehuishouding is volop in ontwikkeling. Met nieuwe cursussen, nieuwe plannen én nieuwe medewerkers – van wie jij er een kan zijn! Er zijn 2 vacatures:

  • Adviseur Leren en ontwikkelen – In deze functie ga je het leer- en ontwikkelaanbod van het Leerhuis verder uitbouwen door het creëren, implementeren en beheren van onder meer innovatieve e-learningmodules, inspirerende webinars, verdiepende masterclasses, videoseries en podcasts. De derde pijler onder het Leerhuis is ontmoeten. Online en fysiek bij thema- en netwerkbijeenkomsten en leerexpedities. Ook daaraan ga jij je bijdrage leveren. Lees meer en reageer! >
  • Communicatieadviseur - Een belangrijke taak in deze functie is het positioneren van het Leerhuis. Daarvoor ligt een communicatiestrategie klaar waarmee je meteen aan de slag kunt, adviserend en uitvoerend. Daarnaast beheer je onder meer LeerhuisInformatiehuishouding.nl, dat jij samen met je inhoudelijke collega’s verder gaat uitbouwen, onder meer met een community. Lees meer en solliciteer! >
Beeld: ©Leerhuis Informatiehuishouding

Cursusaanbod Leerhuis de komende maand

De cursusagenda van het Leerhuis Informatiehuishouding is aangevuld tot en met het einde van het jaar. Dus wil je de zomermaanden nuttig besteden of na de vakantie nu eens écht werken aan je persoonlijke ontwikkeling? Kies uit het complete leer- en ontwikkelaanbod 2024.

Meteen aan de slag? Dit is het cursusaanbod van de komende maand:

8 april          Basiscursus Digitaal Informatiebeheer

10 april         Procesmanagement

10 & 17 april Zoeken en vinden van informatie

11 april         Introductie datamanagement voor informatieprofessionals

11 april         Introductie sharepoint en Informatiehuishouding

16 april         Creatief denken

17 april         Ethiek en dilemma’s in de informatievoorziening

23 april         Introductie informatiehuishouding & kwaliteitszorg

25 april         Verandermanagement: de basis

26 april         AI en documentbeheer

Bekijk het complete cursusaanbod >

Agenda

9 april, 13.00 – 14.00 uur, online: Spreekuur DUTO-Raamwerk – Speciaal voor professionals die in hun organisatie aan de slag willen met het inrichten van duurzame toegankelijkheid van overheidsinformatie met het DUTO-raamwerk. Tijdens deze interactieve sessies kunnen deelnemers vragen stellen aan de experts. En met elkaar in gesprek gaan en ervaringen delen.

11 t/m 18 april, online: Week van Grip op Informatie – Ook de 9e week van Grip op Informatie van VNG Realisatie staat in het teken van informatiebeheer, actieve openbaarmaking en digitale duurzaamheid. Met onder meer webinars over leermiddelen, archivarissen en digitalisering, de gemeentelijke selectielijst, de toekomstige rol en positie van het toezicht en het Openwebconcept.

11 april, 14.30-17.00 uur, Hoftoren: Verdieping masterclass Actieve openbaarmaking ‘En nu aan de slag: de inspanningsverplichting’ – Hoe geef je als leidinggevende invulling aan artikel 3.1 en 3.3 van de Woo? Deze verdiepende module van de masterclass richt zich op de praktische kant van actieve openbaarmaking in alle werkprocessen.

18 april, 13.30-16.30 uur, Hoftoren: Informatiebeheer ontmoet: Privacy by Design – Het Leerhuis Informatiehuishouding organiseert samen met het Nationaal Archief een nieuwe reeks Informatiebeheer ontmoet: Privacy by Design! In 3 bijeenkomsten worden met adviseurs uit in het I-domein van de overheid, ict’ers, privacy officers, privacy juristen en functionarissen gegevensbescherming casussen besproken uit de eigen praktijk.

18 april, 16.00-17.00 uur, Nationaal Archief: Demo Donderdag: Tijd voor tijdlijnen – Max Muller doet bij het Nationaal Archief onderzoek naar de toepassingen van process mining bij het verzamelen van informatie voor onder meer Woo-verzoeken. Hoe breng je samenhang aan in losse verzamelingen data? Tijd voor tijdlijnen!

18 april, 17.00-18.30 uur, Nationaal Archief: Open Donderdag met Cees van Westrenen – Gemeenten maken in hoge mate gebruik van applicaties uit de markt om hen te ondersteunen in de uitvoerende processen. Cees van Westrenen van VNG licht toe hoe gemeenten en VNG samenwerken om leveranciers te betrekken.

14 mei, 15.30-16.30 uur, digitaal via Teams: Inloopspreekuur 'Ervaring opdoen actieve openbaarmaking' – Heb je vragen over de werkdefinities van de informatiecategorieën of over het openbaar maken via de Woo-index? Stel ze tijdens dit digitale inloopspreekuur!

Save the date: 27 t/m 31 mei: Open Gov Week 2024 – Internationale week in het teken van het belang van Open Overheid, waarin overheden, maatschappelijke organisaties en inwoners bij elkaar komen om oplossingen te bedenken, kennis te delen en elkaar te inspireren.