Bewustwordingscampagne #daaromarchiveren

Het Nationaal Archief is samen met informatieprofessionals een bewustwordingscampagne gestart met de hashtag #daaromarchiveren.

Met een verzameling van inspirerende praktijkvoorbeelden op het KIA-platform willen de initiatiefnemers het belang van duurzame toegankelijkheid van informatie nadrukkelijker onder de aandacht brengen.

Uit het leven gegrepen

De campagne maakt gebruik van de vele praktijkvoorbeelden die het nieuws halen. En die het belang van archiveren onderstrepen. Van de miljoenenfraude bij de gemeente Rotterdam tot aan de toeslagenaffaire van de Belastingdienst. Zaken die hoogstwaarschijnlijk bij goed informatiebeheer eerder aan het licht waren gekomen of anders waren gelopen. De campagne laat overigens niet alleen negatieve voorbeelden zien. Juist ook positieve voorbeelden komen aan bod. Zoals het RIVM dat zijn website dagelijks archiveert, zodat je alle coronamaatregelen van dag tot dag kunt nalezen. “We willen vooral het goede, de opbrengst van archiveren benadrukken”, legt Corinne Boeijinga van het Nationaal Archief uit.

Doe mee!

De voorbeelden zijn te vinden op kia.pleio.nl. En worden steeds aangevuld. Daar hebben we ook jouw hulp bij nodig. Dus: ben je een interessant lokaal voorbeeld tegengekomen in de media dat het belang van duurzame toegankelijke informatie duidelijk maakt? Voeg dit voorbeeld dan vooral toe op https://kia.pleio.nl/cms/view/55814659/daaromarchiveren en vergeet niet de hashtag #daaromarchiveren op social media te gebruiken