Digituinen: een eerste stap naar slimmer en plezieriger werken
Vorige maand stond in het teken van #LekkerOpOrde, zodat je als rijksmedewerker je zaken goed op orde kunt houden voor een transparante overheid. Verschillende departementen werken daar natuurlijk al aan. Zoals ook het ministerie van OCW, waar medewerkers mee kunnen doen aan ‘digituinen’ om de digitale vaardigheden op te krikken. Hoe werkt dat? Hanneke van Aken legt het uit.
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap werkt aan een slim, vaardig en creatief Nederland. Daarbij bepalen bewindspersonen de koers en zorgt het ministerie voor een stevige basis waarop de collega’s kunnen voortbouwen. Zo startte het ministerie vorig jaar het veranderprogramma OCW Open. Binnen OCW Open is de verandering naar een opener overheid in gang gezet om bij te dragen aan een betrouwbare overheid, die dichtbij mensen en instellingen staat, en oog heeft voor de menselijke maat. Dit veranderprogramma is de stuwende kracht om OCW stap voor stap verder te ontwikkelen. Bijvoorbeeld bij het openbaar maken van beleidsstukken, het archiveren van bestanden en e-mails, het samenwerken binnen en buiten het departement, het stimuleren van kritische tegenspraak en het voeren van de interne en externe dialoog.
Menselijke maat
Vraag kleine kinderen wat hun ouders doen, en je krijgt basale antwoorden: bellen, berichtjes sturen en achter de computer zitten. Wie denkt dat er op dit terrein weinig te verbeteren valt, “omdat iedereen dagelijks met een smartphone of laptop werkt”, onderschat de wens van velen om slimmer en plezieriger met een smartphone, laptop, Webex of Outlook te kunnen werken. Overigens, zonder daarvoor taaie studieboeken of handleidingen te willen doorspitten, die bovendien qua inhoud meestal ver van de dagelijkse werkzaamheden staan.
What’s new?
Gelukkig biedt ‘Digituinen’ uitkomst. De opdracht van Digituinen was om voor OCW een leeraanbod te ontwikkelen. Enerzijds om de informatiehuishouding verder op orde te krijgen en anderzijds om medewerkers meer digitaal-vaardig te laten samenwerken.
‘What’s new?’, zou je zeggen. Hanneke van Aken antwoordt: “Onze aanpak en uitvoering is nieuw. Twee praktijkmensen van de ICT Servicebalie ontwikkelden op basis van hulpvragen die ze krijgen trainingen die waarmaken wat ze beloven: OCW’ers slimmer laten werken met hun telefoon, laptop, Webex of Outlook. Elke training is online, op maat, zeer praktisch, kosteloos en duurt slechts vijfenveertig minuten.”
De gebruikelijke vragen die je normaal gesproken voorafgaand aan een training stelt – “Is deze training alleen voor gevorderden? Welke voorkennis moet ik hebben?” - zijn bij Digituinen minder relevant. “We bieden geen standaardcursussen aan in de trant van: Outlook heeft meer dan duizend mogelijkheden, de meesten van jullie gebruiken er slechts vijf. Vandaag gaan we jullie de andere 995 leren”, zegt Hanneke. “De vragen die voor Digituinen belangrijk zijn, draaien om: hoe kun je je digi-vaardigheid verbeteren zodat je je werk efficiënter kunt doen? Voor wie meer inzicht in de eigen digi-vaardigheden wil, is een toets beschikbaar met een paar korte vragen, zoals: je accepteert een Webex-vergadering, maar deze staat daarna niet automatisch in je Webex-agenda. Weet je wat de reden is?"
Aan verwachtingen voldoen
Dat de basistrainingen aan de verwachtingen van deelnemers voldoen, blijkt uit evaluaties. 97% van de deelnemers zegt hierover “ja”. Ook de inhoud van de trainingen en de trainers scoren hoog.
Digituinen draagt bij aan een OCW dat het vertrouwen van de samenleving verdient. We werken toe naar een OCW dat open, in onderling vertrouwen, rechtvaardig en vanuit deze bedoeling werkt. Met kleine aanpassingen in ons dagelijks werk realiseren we deze doelen.
De trainingen van Digituinen zijn exclusief voor OCW-medewerkers. Voor vragen over de inhoud en opzet ervan, kun je contact opnemen met Hanneke van Aken en Jeroen le Rûtte.