Campagne Goed Bewaard uit de startblokken
Dinsdag 10 november is de campagne Goed Bewaard van start gegaan. Via Rijksportaal, nieuwsbrieven en diverse andere communicatiemiddelen en kanalen is de campagne rijksbreed onder de aandacht gebracht. Inmiddels zijn we drie weken verder; een goed moment om eerste ervaringen uit te wisselen en vooruit te blikken naar het vervolg. Daarom was er vanochtend een onlinebijeenkomst, waar ca. 60 betrokken informatie- en communicatieprofessionals aan deelnamen.
Tot nu toe zijn er veel positieve reacties op de campagne gekomen. Esther de Boer, senior communicatieadviseur en coördinator van de campagne vanuit het RDDI, vertelde dat berichten over de campagne breed zijn gedeeld binnen het Rijk. Ook hebben diverse organisaties de campagne intern doorvertaald naar eigen activiteiten zoals webinars. De campagnewebsite wordt druk bezocht, al meer dan 2000 individuele bezoekers hebben een kijkje genomen. Hella Borking, vanuit het RDDI één van de drijvende krachten achter de campagne, is ook tevreden met de uitwerking van de campagne: “Het belangrijkste van de campagne is dat het door iedereen gedragen wordt. We krijgen alleen positieve reacties, omdat de campagne is geworden zoals iedereen hem wilde hebben.”
Ervaringen
Het belangrijkste doel van de campagne was dat de boodschap zou landen in de verschillende organisaties. Brigitte van der Woning (ministerie van JenV) en Rèdjinald Lichtenberg (CIO-Rijk), twee ‘gezichten’ van de campagne, hebben daar een actieve bijdrage aan geleverd. Binnen hun organisaties werd daarop ook positief gereageerd. Brigitte: “Ik krijg veel reacties, mensen vinden het een leuke foto en een leuk interview, maar de vertaalslag naar de praktijk moet nog komen. Hoe deel je informatie en hoe zorg je dat iedereen up-to-date is? En: waar sla je iets op?”. Rèdjinald: “Ik vond het belangrijk om ook een jong gezicht in de campagne te laten zien. Als nieuwe medewerkers meteen vanaf het begin goed archiveren, volgt de rest vanzelf.”
Tijdens de bijeenkomst nam Esther de Boer de aanwezigen mee in enkele onderzoeksresultaten (nulmeting) en Sandra van de Ven vertelde op inspirerende wijze over haar doorvertaling van de campagne binnen de ministeries van EZK en LNV (zie verderop in deze nieuwsbrief).
De RDDI-campagne loopt tot 2023, vertelde Hella. “We hopen het onderwerp informatiehuishouding steeds een nieuwe impuls te geven.” Op 11 december wordt daarom ook een e-zine gelanceerd. “Het is belangrijk dat we die met z’n allen gaan delen, want het blijft belangrijk om het onderwerp onder de aandacht te houden.” Tot slot hoorden we dat Esther de Boer de campagne gaat verlaten. Hartelijk bedankt voor je inzet en heel veel succes bij je volgende opdracht!