Beeld: ©RDDI

Nieuwsbrief RDDI, Campagne special november

Het Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI) helpt bij het toekomstbestendig maken van de informatiehuishouding van het Rijk. In deze nieuwsbrief lees je alles over de rijksbrede campagne ‘Goed bewaard’.

Campagne ‘Goed bewaard’ van start

Op 10 november 2020 is de campagne ‘Goed bewaard’ van start gegaan: de rijksbrede campagne over werken met overheidsinformatie.

Centrale boodschap van de campagne: alle informatie waar je mee werkt is nu en in de toekomst belangrijk voor jezelf, voor collega’s én voor Nederland. Dat weet ook Marjan Hammersma, SG van het ministerie van OCW: “Zonder goed vindbare overheidsinformatie kan de democratie niet goed functioneren. Mensen in Nederland moeten kunnen traceren hoe besluitvorming bij de Rijksoverheid tot stand komt. Dat is een essentieel recht. Wanneer er vragen op ons afkomen, moeten we snel het antwoord kunnen vinden.”

Bekijk ook de video, waarin naast Marjan ook Marieke van Wallenburg (DG BZK) aan het woord komt.

Rijksbrede samenwerking

Senior communicatieadviseur Esther de Boer is de afgelopen tijd druk bezig geweest met de campagne en trots op het resultaat. “Het is echt een samenwerking tussen RDDI en collega’s van alle ministeries en een aantal uitvoerende organisaties. Dat was in deze tijd van thuiswerken soms best een uitdaging, maar het is gelukt. Veel dank dus aan alle collega’s die de afgelopen maanden hebben meegedacht en gewerkt.”

Op het Rijksportaal lees je een uitgebreid interview met Esther en Hella Borking, coördinator Communicatie binnen RDDI.

Campagnewebsite en toolkit

Op de campagnewebsite goedbewaardvoornuenlater.nl vind je allerlei handige tools die je kunt inzetten binnen jouw organisatie:

  1. Een infographic, die kernachtig duidelijk maakt waarom het onderwerp belangrijk is en wat er van medewerkers verwacht wordt.
  2. Interviews met vier medewerkers van het Rijk, die vertellen hoe zij met overheidsinformatie te maken hebben.
  3. Praktische tips van en voor medewerkers.
  4. Een beknopte powerpointpresentatie en tips om het gesprek te starten binnen je team of afdeling.
  5. Een quiz die je met je team kunt doen, inclusief gifjes om de quiz via je telefoon onder de aandacht te brengen.

Naast deze tools - die bedoeld zijn voor alle medewerkers binnen het Rijk – is er een communicatietoolkit voor informatie- en communicatieprofessionals. Hierin vind je o.a. beeldmateriaal, logo’s en kernboodschappen die je kunt gebruiken voor een doorvertaling van de campagne in je eigen organisatie.

campagnegezichten

Goed bewaard bij IenW en JenV

De ministeries van IenW en JenV zijn al enthousiast aan de slag gegaan met de campagne Goed Bewaard.

Campagne 'VoorDelen'

Stefanie Nelissen is communicatieadviseur bij het ministerie van IenW. Daar wordt op dit moment een eigen campagne ontwikkeld over het goed omgaan met overheidsinformatie VoorDelen: “We leggen hierin de nadruk op wat medewerkers zelf kunnen bijdragen aan een transparante overheid. Je kunt iets pas delen als je het kunt vinden, dus Goed Bewaard sluit daar heel mooi op aan. We gaan de kernboodschappen uit de campagne dan ook zeker toepassen in onze eigen communicatie.”

Samen Digitaal

Bij JenV loopt al enige tijd het meerjarig programma Samen Digitaal. Linda Smal is hierbij betrokken als adviseur informatievoorziening. “Binnen dit programma maken we nieuwe werkafspraken over omgaan met overheidsinformatie, maar willen we ook de bewustwording verbeteren. Veel collega’s zijn toch vooral in het hier en nu bezig. Het ‘waarom’ schiet er daardoor nog wel eens bij in. De campagne Goed Bewaard besteedt daar veel aandacht aan. Daarmee is het voor ons echt een cadeautje!”

“Er moet binnen de Rijksoverheid een gedeeld gevoel van urgentie zijn”, legt Stefanie uit. “Tegelijkertijd kunnen we niet algemeen voorschrijven wat we van rijksambtenaren verwachten. Dat verschilt tussen organisaties, en soms zelfs tussen organisatieonderdelen. Daarom gaan we met VoorDelen meer op de praktijk in. We geven bijvoorbeeld handvatten voor het bewaren en publiceren van documenten, e-mails en appjes en geven een overzicht van beschikbare regels en tips.”

Tijdens een vergadering met alle leidinggevenden van het bestuursdepartement van JenV is Goed Bewaard inmiddels al geïntroduceerd. De reacties waren positief. De komende weken vindt de uitrol van de campagne plaats, onder meer via een serie webinars. Linda: “In de eerste webinar laten we de Wob-coordinator en een woordvoerder van JenV aan het woord: zij kunnen als geen ander vertellen over het ‘waarom’.”

De voordelen van goed bewaard
Beeld: ©IenW

Doe ook mee!

Vind je werken met overheidsinformatie ook zo’n belangrijk thema? En ben je enthousiast geworden over de campagne Goed Bewaard en de eerste initiatieven van andere rijksorganisaties? Doe dan ook mee!

  1. Deel de nieuwsberichten over de campagne op je eigen intranet.
  2. Deel de tools van de campagnewebsite actief binnen jouw organisatie.
  3. Start je eigen campagne en/of leg de verbinding met je eigen campagne of programma.
  4. Wees vooral ook creatief! Organiseer een inspirerend online event, of ontwikkel je eigen game.

We zijn benieuwd naar jouw aanpak. Deel jouw initiatieven en ervaringen via informatiehuishouding@minocw.nl en wie weet staat jouw aanpak in de volgende nieuwsbrief. Zo leren we met en van elkaar.

Blijf op de hoogte

Is deze nieuwsbrief interessant voor een collega? Stuur deze dan gerust naar hem of haar door en deel de aanmeldlink.

Heb je vragen, ideeën en/of opmerkingen? Dan horen we dat graag. Je kunt een e-mail sturen naar informatiehuishouding@minocw.nl.