Beeld: ©RDDI

Archiveren voor nu en later: wat betekent dit voor jou?

Door de digitalisering belandt digitale informatie in sneltreinvaart in verschillende systemen. In de toekomst kan dit betekenen dat hierdoor informatie moeilijker te raadplegen is. Daarom moderniseert het kabinet de Archiefwet. Zodat ook digitale informatie goed bewaard blijft en in de toekomst gelezen kan worden. Het RDDI-project Sociale Media Archivering trok voor onderzoek hiervoor erop uit naar onze zuiderburen. En er is een nieuwe rubriek! In ‘Zo doen zij het’ vertellen GoedBewaard-coaches hoe zij medewerkers van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid helpen met bijvoorbeeld het bewaren van informatie en het formuleren van een slimme zoekvraag in Zoek & Vind. Je leest het allemaal in deze nieuwsbrief.

Veel leesplezier!

Archiveren van sociale media: het belang is groot

Voor de informatie die we creëren, gebruiken en opslaan met sociale media geldt hetzelfde als voor alle andere overheidsinformatie: het moet duurzaam toegankelijk zijn.  En daar valt nog wat eer te behalen. Het project Social Media Archivering van RDDI bereidt op basis van onderzoek en pilots een beleidsadvies voor. Tijdens een studiedag over socialemedia-archivering bij onze Belgische collega’s werd kennis opgedaan.

Lees meer over het uitstapje naar België van het project Sociale Media Archivering

Zo doen zij het: de GoedBewaard-coaches van SZW

Waar bewaar je welke informatie? Wat is een slimme zoekvraag in Zoek & Vind? Hoe sla je het gemakkelijkst je e-mail op? De medewerkers van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kunnen met deze vragen en meer terecht bij de GoedBewaard-coaches. Coördinator Felix Poortman vertelt er meer over in de eerste aflevering van de gloednieuwe rubriek ‘Zo doen zij het’.

Zo doet SZW het

Nieuwe rol voor RDDI-directeur Jacqueline Rutjens

Jacqueline Rutjens vervult vanaf half oktober tot en met februari de rol van kwartiermaker Open Overheid. Zij zal zich richten op de realisatiefase van het programma. Zij blijft in deze periode op strategisch niveau verbonden aan RDDI. Erik Mulder (MT-lid RDDI) zal haar in deze periode als directeur waarnemen.

Ambtenaar van het jaar

Jacqueline Rutjens is een van de genomineerden voor de verkiezing van ‘Ambtenaar van het Jaar’. Nog tot 24 oktober kun je je stem uitbrengen op Jacqueline, zodat zij in de Top 12 komt!

Lees meer en stem

Inspireer en motiveer medewerkers om bewust om te gaan met overheidsinformatie

Hoe gaat jouw team met informatie om? Als leidinggevende ben je daar verantwoordelijk voor. Door jouw team te sturen op een goede informatiehuishouding én het goede voorbeeld te geven in hoe je zorgvuldig en bewust omgaat met informatie, kun je je medewerkers inspireren hetzelfde te doen. Om je op weg te helpen hiermee zijn er verschillende mogelijkheden. Op de projectpagina van Gedrag in Overheidsinformatie (GO) vind je een informatieve animatie en een interactieve pdf, je kunt de e-learning omgaan met overheidsinformatie voor leidinggevenden volgen, en vergeet niet te luisteren naar de inspirerende podcastserie ‘Waarde-gedreven leiderschap in een Open Overheid’.

Volg de e-learning Omgaan met oerheidsinformatie voor leidinggevenden

Beluister de podcastserie 'Waarde-gedreven leiderschap in een Open Overheid

Ga naar de projectpagina van GO en bekijk de animatie en interactieve pdf

Project Departementale IHH-Dashboards rondt af – departementen, aan de slag!

Het project Departementale IHH-Dashboards is bij RDDI afgerond en overgedragen aan Doc-Direkt voor de continuïteit van de werkzaamheden. Op de RDDI-website vind je wel nog de benodigde informatie en hulpmiddelen om een start te maken met de dashboards in jouw organisatie. Zoals de nieuwe demofilm en een hand-out die je helpen om met een IHH-dashboard je informatiehuishouding te overzien. En natuurlijk blijven de dashboardcoaches beschikbaar om jou te helpen met de start van jouw dashboard. Je kunt hen bereiken via het (nieuwe) e-mailadres IHH-dashboards@rijksoverheid.nl

En noteer vast in de agenda: 30 november, Demo Donderdag over Departementale IHH-Dashboards!

Meer informatie over Departementale IHH-Dashboards, de demofilm en hand-out vind je hier

Onze ecologische vingerafdruk: terugblik Demo Donderdag

We klikken, swipen, tappen en typen de hele dag door. Welke milieuschade brengt een digitale toekomst met zich mee waarin we zoveel informatie consumeren? Afgelopen Demo Donderdag dachten we samen na over de digitale milieuschade. En over hoe we hiermee om moeten gaan als we tegelijkertijd zo transparant en open mogelijk willen zijn.

Lees de terugblik van de Demo Donderdag over onze ecologische vingerafdruk

Kom ook naar de kick-off van het Actieplan Open Overheid!

Wil jij alles weten over het nieuwe Actieplan Open Overheid 2023-2027? Het programma Open Overheid nodigt je uit voor de officiële kick-off op 9 november bij het Nationaal Archief. Let op: aanmelden is verplicht.

Hier lees je meer over de kick-off

Oproep: doe mee aan de openbare review van het DUTO-raamwerk!

Het Nationaal Archief ontwikkelt het DUTO-raamwerk, een hulpmiddel om nog beter de passende maatregelen te bepalen waarmee je overheidsinformatie duurzaam toegankelijk kunt maken. Omdat dit deels normerend is, is er een openbare review georganiseerd. Ben je een informatieprofessional die concreet met duurzame toegankelijkheid aan de slag wil? Dan is dit dé kans om te zorgen dat dit instrument ook voor jou toepasbaar is. Je kunt reageren tot 29 oktober.

Hier lees je meer en vind je de link naar de review

Ontdek de kunst van ketenarchivering

Ben jij nieuwsgierig naar wat ketenarchivering precies inhoudt? Jasper Slob, een expert op het gebied van ketenarchivering, neemt je mee op een reis door de wereld van ketenarchivering. Je komt op dit inspirerende webinar meer te weten over de praktijkervaringen en er is ruimte om je eigen ervaringen en kennis te delen.

Wees erbij en meld je aan

Tweede editie van Ontmoet en Leer voor nieuwe i-professionals

Wil je andere nieuwe collega’s ontmoeten binnen het vakgebied informatiehuishouding? Op donderdag 2 november organiseren het Nationaal Archief en het Leerhuis Informatiehuishouding de tweede editie van Ontmoet en Leer! Je kunt onder andere deelnemen aan kennissessies, meedoen met workshops, je brengt een bezoek aan de community en je gaat in gesprek met de communitymanagers.

Zet 2 november alvast in je agenda en meld je aan

Cursusaanbod van het Leerhuis Informatiehuishouding voor de herfst

Meer weten over archiveren? Dan ben je bij het Leerhuis aan het goede adres! Het Leerhuis biedt onder andere verschillende cursussen en e-learnings om ervoor te zorgen dat jij up-to-date bent met de kennis en vaardigheden die je nodig hebt voor alles rondom archiveren en informatiehuishouding. Ga naar onze website om je in te schrijven voor een cursus die bij je past. En bekijk het cursusaanbod voor de komende tijd:

1 november – Introductie kwaliteitszorg,

1 november – Waardering, selectie, vernietiging & overbrenging archieven

2 november – Procesmanagement

7 november – Verdieping kwaliteitsmanagement

8 november – Helder schrijven

9 november – Aan de slag met de WOO

9 november – Adviesvaardigheden voor informatieprofessionals

9 november – Verandermanagement

14 november – Microsoft 365 en Sharepoint: Search en metadatabeheer

14 november – Basiscursus digitaal informatiebeheer

14 november – Interactieve workshops door informatieprofessionals

15 november – Ethiek en dilemma’s

16 november – Zoeken en vinden van digitale informatie

16 november – Introductie zaakgericht werken

21 november – Introductie datamanagement

22 november – Klantgericht communiceren

24 november – Aan de slag met de WOO

24 november – Marketing binnen Informatiehuishouding

29 november – Creatief Denken

29 november – Procesmanagement

30 november – Microsoft 365/Sharepoint: Veiligheid en archiveren

1 december – Ethiek en dilemma’s

Bekijk het hele leeraanbod van het Leerhuis