Onderzoek
Binnen het project Gedrag in Overheidsinformatie worden er geregeld (gedrags-)onderzoeken uitgevoerd, zodat de keuzes die gemaakt worden gebaseerd zijn op data en niet op meningen.
Onderzoek digitale informatiehuishouding onder medewerkers van de Rijksoverheid
Onderzoeksbureau Kantar heeft in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) een onderzoek uitgevoerd onder medewerkers van de Rijksoverheid: Onderzoek digitale informatiehuishouding onder medewerkers van de Rijksoverheid.
Met dit onderzoek is enerzijds achterhaald hoe het is gesteld met kennis, houding en gedrag ten aanzien van het opslaan, beheren en verstrekken van digitale gegevens. Anderzijds is nagegaan welke typen medewerkers (segmenten) ten aanzien van digitale informatiehuishouding te onderscheiden zijn.
Het uiteindelijke doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in wat overheidsmedewerkers nodig hebben om zo goed mogelijk te kunnen werken op het gebied van digitale informatiehuishouding.
Inzicht in gedragsbepalers om goed om te gaan met overheidsinformatie
MarketResponse deed in opdracht van BZK en RDDI een kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek naar de gedragsbepalers uit de CASI-theorie binnen de aandachtsvelden informatiehuishouding en actieve openbaarmaking: Inzicht in gedragsbepalers om goed om te gaan met overheidsinformatie. Want systemen en procedures zijn belangrijk, maar het succes valt of staat bij het gedrag van rijksambtenaren. En daar is winst te behalen.
Dit onderzoek is een onderdeel van het CASI-traject dat Dienst Publiek en Communicatie (DPC) heeft ingezet waarbij op een gestructureerde manier gedrags- en doelgroepinzichten worden verzameld op basis waarvan interventiesuggesties worden gedaan.
Flitspanelonderzoeken
Om inzichtelijk te krijgen hoe rijksmedewerkers met overheidsinformatie omgaan legt ICTU, in opdracht van RDDI, ongeveer 1 keer per jaar een vragenlijst voor aan het Flitspanel, het medewerkerspanel van en voor de overheid.
- In september 2020 was de 0-meting, bedoeld om inzicht te krijgen in wat de medewerker weet, voelt en doet wat betreft het onderwerp bewaren van overheidsinformatie en specifiek wat betreft de communicatiedoelstellingen van de campagne ‘Goed Bewaard’. De volledige 0-meting vind je in de Evaluatie Campagne ‘Werken met overheidsinformatie’ (de nulmeting)
- Uit de 1-meting, in januari 2021, bleek dat de campagne de eerste vruchten begon af te werpen. De volledige 1-meting vind je in het Eindrapport Evaluatie Campagne ‘Werken met overheidsinformatie’ (de eenmeting)
- In november 2021 was de volgende meting, met als doel om na afloop van de campagneperiode inzicht te krijgen in hoeverre kennis, houding, gedrag van de doelgroep was veranderd. Conclusie: de houding was verbeterd, maar gedragsverandering bleef uit. Download het rapport en de bijlagen.
- Het Flitspanelonderzoek in oktober 2022 liet zien dat het gedrag langzaam beter werd. De belangrijkste resultaten: leidinggevenden gaven een beter voorbeeld dan een jaar daarvoor en het openbaar maken van informatie ging beter. Hier vind je de verschillende rapporten.
- Een jaar later, in november 2023, liet het onderzoek zien dat we de goede kant uit gaan. Het bewustzijn van het belang en de houding zijn goed. Nu moeten we doorpakken op kennis, gedrag en sturing. Het volledige rapport lees je hier. Het bijlagenrapport hier.
Samen naar een Open Overheid met de Toolkit informatiehuishouding
Naar aanleiding van de belangrijkste gedragsinzichten uit het Market Response-onderzoek hierboven heeft RDDI samen met gedragsbureau Duwtje creatieve interventies ontwikkeld om een goede informatiehuishouding te stimuleren: een tool die het goed opslaan eenvoudiger maakt, en een toolkit om in teamverband informatiehuishouding te verbeteren. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft vorig jaar de toolkit getest. De belangrijkste resultaten van de pilot: het onderwerp informatiehuishouding staat (meer) op de agenda en het gesprek erover gaat een stuk gemakkelijker.