Onderzoek

Binnen het project Gedrag in Overheidsinformatie worden er geregeld (gedrags-)onderzoeken uitgevoerd, zodat de keuzes die gemaakt worden gebaseerd zijn op data en niet op meningen.

Onderzoek digitale informatiehuishouding onder medewerkers van de Rijksoverheid

Onderzoeksbureau Kantar heeft in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) een onderzoek uitgevoerd onder medewerkers van de Rijksoverheid: Onderzoek digitale informatiehuishouding onder medewerkers van de Rijksoverheid

Met dit onderzoek is enerzijds achterhaald hoe het is gesteld met kennis, houding en gedrag ten aanzien van het opslaan, beheren en verstrekken van digitale gegevens. Anderzijds is nagegaan welke typen medewerkers (segmenten) ten aanzien van digitale informatiehuishouding te onderscheiden zijn.

Het uiteindelijke doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in wat overheidsmedewerkers nodig hebben om zo goed mogelijk te kunnen werken op het gebied van digitale informatiehuishouding.

Inzicht in gedragsbepalers om goed om te gaan met overheidsinformatie

MarketResponse deed in opdracht van BZK en RDDI een kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek naar de gedragsbepalers uit de CASI-theorie binnen de aandachtsvelden informatiehuishouding en actieve openbaarmaking: Inzicht in gedragsbepalers om goed om te gaan met overheidsinformatie. Want systemen en procedures zijn belangrijk, maar het succes valt of staat bij het gedrag van rijksambtenaren. En daar is winst te behalen. 

Dit onderzoek is een onderdeel van het CASI-traject dat Dienst Publiek en Communicatie (DPC) heeft ingezet waarbij op een gestructureerde manier gedrags- en doelgroepinzichten worden verzameld op basis waarvan interventiesuggesties worden gedaan.

Flitspanelonderzoeken

Om inzichtelijk te krijgen hoe rijksmedewerkers met overheidsinformatie omgaan legt ICTU, in opdracht van RDDI, ongeveer 1 keer per jaar een vragenlijst voor aan het Flitspanel, het medewerkerspanel van en voor de overheid.

Samen naar een Open Overheid met de Toolkit informatiehuishouding

Naar aanleiding van de belangrijkste gedragsinzichten uit het Market Response-onderzoek hierboven heeft RDDI samen met gedragsbureau Duwtje creatieve interventies ontwikkeld om een goede informatiehuishouding te stimuleren: een tool die het goed opslaan eenvoudiger maakt, en een toolkit om in teamverband informatiehuishouding te verbeteren. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft vorig jaar de toolkit getest. De belangrijkste resultaten van de pilot: het onderwerp informatiehuishouding staat (meer) op de agenda en het gesprek erover gaat een stuk gemakkelijker. 

Lees hier het eindrapport >